Beheersvennootschap Sabam maakte onlangs de balans op van 2022. Voor de live-sector ziet die er allesbehalve rooskleurig uit.
“Hoewel de inkomsten uit auteursrechten stijgen tot een bedrag van 163,1 miljoen euro (+23%), bleef de live-sector in 2022 nog achterop hinken”, meldt de organisatie die instaat voor het innen van auteursrechtelijke vergoedingen in België.
Volgens de auteursvereniging lag “het aantal culturele evenementen het afgelopen jaar gemiddeld nog een derde lager dan in de periode voor Covid. Zo waren er ten opzichte van 2019 minder professionele theatervoorstellingen (-1.682), minder live-concerten (-6.684) en minder feesten en fuiven (-6.244)”.
“Voor heel wat auteurs maken live-events de kern uit van hun inkomsten, terwijl de stijgende inkomsten uit streaming en online vooral ten goede komen aan auteurs met een groot internationaal bereik.” “Onze genormaliseerde cijfers verbergen dan ook dat 2022 voor heel wat leden nog steeds een bijzonder moeilijk jaar was en steun aan de sector nodig blijft”, aldus Steven De Keyser, CEO van Sabam.